Korzystne skutki spożycia błonnika wysokoenergetycznego u pacjentów z cukrzycą typu 2 ad 5

Stężenie lipidów osoczowych i lipoproteinowych na czczo podczas ostatniego tygodnia okresów badań (dni 38 do 42). W porównaniu z dietą ADA, dieta wysokobłonnikowa skutkowała niższym stężeniem cholesterolu całkowitego w osoczu na czczo (o 6,7 procent, P = 0,02), niższym stężeniem triglicerydów w osoczu (o 10,2 procent, P = 0,02) i niższym stężeniem plazmy Stężenie cholesterolu VLDL (o 12,5 procent, P = 0,01) (Tabela 4). Stężenie cholesterolu LDL na czczo było niższe o 6,3% w diecie bogatej w błonnik (P = 0,11). Nie było znaczących różnic między dwiema dietami pod względem stężenia cholesterolu HDL w surowicy na czczo.
W porównaniu z dietą ADA, dieta bogata w błonnik zmniejszała wchłanianie cholesterolu przez żołądek i jelit o 10 procent (48,5 . 9,6 vs 43,7 . 7,4%, przedział ufności 95% dla spadku, 0,6 do 9,0%, P = 0,03) i zwiększał wydalanie z kałem kwasu foliowego o 41 procent (895 . 301 vs. 1258 . 458 mg na dzień, 95% przedział ufności dla wzrostu, 137 do 589 mg na dzień, P = 0,005), ale nie miało istotnego wpływu na wydalanie steroli neutralnych (1052 . 375 vs. 1122 . 565 mg na dzień, 95% przedział ufności dla różnicy, -194 do 334 mg na dzień, P = 0,60).
Dyskusja
Spożycie błonnika pokarmowego wśród osób żyjących w krajach zachodnich pozostaje niskie i zgodnie z trzecią krajową analizą stanu zdrowia i odżywiania (NHANES), w USA średnio 17 g dziennie. 24 Chociaż pacjenci z cukrzycą powinni zwiększać spożycie błonnika pokarmowego, w badaniu NHANES, ich średnie dzienne spożycie wynosiło zaledwie 16 g. 24 Dlaczego przyjmowanie błonnika pokarmowego u pacjentów z cukrzycą pozostaje niskie – pomimo dobrze udokumentowanego wpływu obniżenia stężenia cholesterolu w osoczu – pozostaje niewyjaśnione . Jest możliwe, że kontrowersje dotyczące tego, czy korzystny wpływ błonnika pokarmowego na kontrolę glikemii zmniejsza entuzjazm lekarzy i dietetyków do zalecania diet wysokobłonnikowych. Głównym celem naszych badań było zbadanie wpływu na kontrolę glikemii zwiększania spożycia błonnika pokarmowego. Aby uniknąć zakłócającego wpływu towarzyszących zmianom energii i makroelementów, dwie badane diety były izokaloryczne, a makroskładnikowy skład diety był identyczny. Ponadto jako źródło błonnika pokarmowego wykorzystano niefortyfikowaną żywność.
Co najważniejsze, okazało się, że dieta bogata w błonnik poprawiła kontrolę glikemii, o czym świadczyły obniżenie średnich dziennych wartości glikemii przed posiłkiem i 24-godzinnego stężenia glukozy w osoczu. Wydzielanie glukozy w moczu również zostało obniżone dzięki diecie bogatej w błonnik. Dieta wysokobłonnikowa obniżyła nieznacznie wartości hemoglobiny glikozylowanej, ale nie znacząco. Dieta bogata w błonnik obniżyła również 24-godzinne stężenie insuliny w osoczu.
Wyniki poprzednich badań oceniających rolę błonnika pokarmowego w kontroli glikemii u pacjentów z cukrzycą typu 2 były niespójne
[przypisy: porfiria skórna, przewód żylny, riwaroksaban ]
[patrz też: angiografia fluoresceinowa, apiterapia, astma oskrzelowa u dzieci ]